سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۵۴

اخبار

در هفته سلامت روان برگزار شد/ کلاس آموزشی حل مسأله راهبردی برای تاب آوری بیشتر

کارگاه آموزشی «مهارت‌های تاب‌آوری » به همت واحد آموزش ، در هفته سلامت روان، برگزار شد .

رسانه جدید

رسانه جدید

رسانه جدید به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت شمال کشور کلاس آموزشی حضوری «مهارت‌های تاب‌آوری » به همت واحد آموزش ، در هفته سلامت روان، برگزار شد .

 کارشناس  ارشد روانشناسی گفت: برای مشکلات و سختی‌هایی که در زندگی همه ماست، قدرت پیشگیری‌کننده‌ای وجود ندارد، بلکه این خودمان هستیم که این قدرت را برای آنان قائل می‌شویم؛ در واقع این قدرت، از درون خودمان سرچشمه می‌گیرد و با یکی از ویژگی‌های مهم روانی به نام تاب آوری ارتباط پیدا می‌کند.  زینب وزارتی " مفهوم تاب آوری را توانایی انسان در مواجهه با بلایا یا فشار‌های طاقت فرسا عنوان کرد و افزود

تاب آوری در تمامی ابعاد زندگی و مدیریتی   جایگاه دارد (تاب آوری جامعه - تاب آوری احساسی - تاب آوری جسمی  - تاب آوری روانشناختی)

تکنیک های افزایش تاب آوری/ -هدفگذاری و تعیین رسالت فردی، تقویت روابط، مثبت اندیشی، پویایی در روابط اجتماعی و

جای فرار از مشکلات باید حلشون کنیم  حل مسأله راهبردی برای تاب آوری

همچنین وی عنوان کرد: مهارت حل مسئله، انعطاف پذیری، تاب آوری ذهنی، توان تجزیه تحلیل بالا، واقع بینی توأم با خوش بینی، نگرش مثبت، امید به آینده، و هدفمندی

معنا و هدف برای مسیر زندگی خود مشخص کنید، افراد بی هدف که رسالت و معنای زندگی شان را پیدا نکرده اند. بیشتر از بقیه افراد در هنگام مواجه با مشکلات خود را می‌بازند و انگیزه فعالیت را از دست داده و عقب نشینی کرده و دست از فعالیت و زندگی می‌کشند.

روابط اجتماعی گسترده داشته باشید و روابط دوستی تان را تقویت کنید:
داشتن رابطه های اجتماعی و عاطفی اصولی و پایدار در سلامت روحی انسان نقش اساسی دارد. چرا که در موارد بحران داشتن روابط دوستانه به عنوانه پشتوانه ای محکم باعث سهولت عبور از مشکلات و دوباره بازیافتن خود می‌شود.

خودتان را با شرایط زندگی وفق دهید:
بدین معنا که همواره در جهت و مسیر زندگی که دائما در حال تغییر و فراز و نشیب است؛ شما هم خودتان را تغییر داده و در برابر تغییرات انعطاف پذیر باشید. در غیر این صورت دائما ترس مواجه شدن با مسائل زندگی همراه شما خواهد بود.

برنامه غذایی سلامت داشته باشید:
سلامتی جسم شما در سلامتی روان تان تاثیر مستقیم دارد؛ بنابراین ورزش و تناسب اندام و تغذیه سالم را همیشه در اولویت زندگی تان داشته باشید.

در خودتان مهارت های کاربردی برای مواجه با مشکلان را پرورش دهید:
اینگونه هنگام مواجه با بحران غافلگیر نمی شوید و از قبل در آرامش راهکار هایی مناسب برای آن کنار گذاشته اید و قطعا اینگونه برخورد کار آمد تری در موارد حساس خواهید داشت.

دیدگاه مثبت به زندگی داشته باشید:
خوش بینی در کنار واقع بینی، درک شما نسبت به مسائل را مناسب تر کرده و باعث میشود هوشمندانه و با انگیزه قوی تر عمل کنید.

§         سرگرمی ها و دلبستگی های مثبت داشته باشید:
سعی کنید در فعالیت های گروهی متناسب با روحیه شخصی تان شرکت کرده و عضو گروه های دلخواه شوید تا پویا باشید. در کلاس های هنری، ورزشی و…شرکت کنید.

§         معنویت تان را بالا ببرید:
افراد با سطح ایمان بالا در مشکلات علاوه بر اینکه امید شان را از دست نداده و برای حل مشکل به تلاش شان ادامه می‌دهند؛ احساس امنیت بالایی به خاطر پشتوانه ی الهی که در زندگی احساس می‌کنند دارند و راحت تر از سایرین از مصائب عبور می‌کنند.

ویژگی افراد با تاب آوری بالا

عموما چند دسته ویژگی اصلی به افراد تاب آور نسبت داده میشود
با تمام نکات مثبت و منفی بصورت تمام و کمال خودشان را دوست دارند و وجودشان شان را به عنوان شخصیتی ارزشمند پذیرفته اند و سعی در اصلاح ویژگی های منفی وجودی شان داشته وبا واقع بینی برخورد کرده و وجودش را  کتمان نمی‌کنند؛ بلکه سعی در کنار آمدن با آن دارند.
افرادی که  از کفایت اجتماعی بالایی برخوردار بوده یعنی مهارت های اجتماعی لازم برای انواع ارتباطات را دارا بوده و با استراتژی های همچون خوش رفتاری و شوخ طبعی تمامی روابط شان را مدیریت میکنند تا در مواقع لازم بتوانند از آن روابط پشتیبانی بگیرند. در روابط گوش شنوا و همراه خوبی برای افراد مقابل هستند و همواره احترام طرفین را حفظ می‌کنند درنتیجه روابط محکم و پایداری را برای خود ایجاد کرده و احساس قدرت و آرامش دارند.
تحقیقات نشان می‌­دهند که افراد تاب ­آور، چند ویژگی مشترک دارند (سخت­ رویی - داشتن دید مثبت نسبت به خود- سر­پوش گذاشتن بر مشکلات -داشتن احساسات مثبت یا خنده رویی)

با بررسی منابع می‌­توان عوامل مؤثر در تاب­ آوری را به این صورت توضیح داد:

عوامل شخصیتی موثر بر تاب آوری:

صفات شخصیتی مانند خودتنظیمی، عزت نفس، مهارت های حل مسئله، مهارت های بین فردی و اجتماعی خوب، تعهد مذهبی و سخت رویی در تاب آوری چشم گیر است و رفتار آن ها تحت کنترل منبع درونی می‌­باشد.

§         خودتنظیمی  : یک ظرفیت فردی برای استفاده از استعداد­های شخصی است زمانی که فرد یک استرس مزمن یا آسیب را تجربه می‌کند.

§         عزت نفس  : یک حالت هیجانی است که از نوعی خود­فهمی در مورد کفایت شخصی خود توسط دیگران و شناسایی آن منبعث می‌شود. اگرچه عزت نفس در مواردی از جوانان محافظت می‌کند، با این وجود در موارد دیگر این گونه نیست. شواهدی موجود نیست که کار کردن روی عزت ­نفس به تنهایی می‌تواند رفتارهای پر خطر را کاهش دهد. فرد تاب ­آور لزوماً از لحاظ ذهنی با استعداد نیست، بلکه از مهارت­ های حل مسئله خوب نیز برخوردار است.

§         تعهد مذهبی

§         کنترل درونی و بیرونی یا منبع کنترل

§         سخت رویی  یا تحمل پذیری

§         ترسیم هیجانات مثبت

 

۲۳ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۱۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید