سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۳۳
 

اخبار

تاکید مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در گردهمایی مسوولان دندانپزشکی: اولویت اصلی و اول ما پیشگیری است

گردهمایی دو روزه ی مسوولان دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت با پیام مدیرعامل سازمان در مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، در ابتدا پیام تصویری دکتر حبیب اله سمیع در این مراسم پخش شد و ایشان عنوان کرد: ما متولی سلامت خانواده صنعت نفت هستیم نه درمان، لذا اولویت اصلی و اول ما پیشگیری است.

 وی افزود: در بحث گروه پزشکی نیز وضعیت به همین منوال است، تمام توجهات و محور در حوزه پزشکی خانواده و معاینات دوره ای طب صنعتی بر اساس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر است.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با تاکید بر اینکه مدیریت سلامت در حوزه پیشگیری در دندانپزشکی نیز فعالیت جدید و جدی را آغاز کرده است، خاطر نشان کرد: در بین مناطق سازمان که اکثراً فعالیت های خوبی داشته اند، منطقه شمال شرق شاخص بوده و توانسته در این مدت کوتاه به دستاوردهای بسیار مثبت و موثری برسد.

وی تصریح کرد: ضروری است که بتوانیم این برنامه را با سرعت و دقت بیشتر در حوزه شمال شرق پیش ببریم و نتایج ارزشمند آن نیز الگویی برای سایر مناطق باشد.

دکتر سمیع اظهار داشت: ترغیب جمعیت طبی تحت پوشش به فعالیتهای پیشگیرانه، کار بسیار ارزشمندی است که باید به آن توجه بیشتری داشت.

در ادامه مسوول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت نیز درباره اهداف این گردهمایی اظهار داشت: این گردهمایی با هدف به روز رسانی و افزایش بهره وری برنامه های بخش دندانپزشکی سازمان در طرح سلامت دهان و دندان، تعیین شاخص های DMFT و CPITN، ارتقای آموزش تیم سلامت دهان و دندان و ارزشیابی و ارزیابی عملکرد مراکز برگزار شده است.

دکتر امیرهوشنگ دقایقی افزود: تعیین شناسنامه مراکز دندانپزشکی و کنترل کیفی خدمات دندانپزشکی و افزایش مشارکت جمعیت تحت پوشش در اجرای طرح سلامت دهان و دندان از دیگر اهدافی است که این گردهمایی دنبال می کند.

به گفته وی، طرح سلامت دهان و دندان با رویکرد سلامت محور و بر اساس سیاست های کلان مدیران سازمان از ابتدای سال ۹۵به عنوان یک برنامه، در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت عملیاتی شد.

دکتر دقایقی در ارزیابی اجرای طرح سلامت دهان و دندان در مناطق سازمان خاطرنشان کرد: بیشترین آمار تحت پوشش قرار گرفتن طرح سلامت دهان و دندان در منطقه شمال شرق با پوشش 92 درصدی محقق شده است.

وی افزود: اجرای این طرح در منطقه شمال شرق در گستره 6 استان انجام شده و مراحل اجرای آن  شامل تهیه بانک اطلاعات، معاینات دوره ای با فراخون و از طریق پزشک خانواده و طب صنعتی، انجام خدمات دندانپزشکی پیشگیری، تعیین نیازها و انجام مداخلات درمانی بوده است.

این مقام مسوول گفت: نتایج اجرای طرح سلامت در منطقه شمال شرق، نشان می دهد که بعد از گذشت حدود دو سال از اجرای طرح، در نیمه دوم سال 96 با کاهش بیماری های دهان و دندان روبه رو شدیم.

رئیس دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار داشت: در مناطق گچساران، مسجد سلیمان، مرکزی و لرستان، بوشهر و عسلویه، شمال غرب، اصفهان، شمال،  کرمانشاه و فارس در حدود 50 تا 89 درصد و در دیگر مناطق شامل اهواز و ماهشهر، هرمزگان، تهران، آبادان و آغاجاری پوشش 30تا 50  درصدی را در  جمعیت طبی تحت پوشش طرح داشته ایم.

وی گفت: همچنین در خصوص ارزش ریالی خدمات دندانپزشکی انجام شده در کل مناطق نسبت به هزینه های بخش دندانپزشکی در سال 96 مثبت 16 درصد بوده که بیشترین میزان ارزش ریالی خدمات نسبت به هزینه های بخش دندانپزشکی با مثبت 29 درصد به تهران اختصاص دارد.

 دکتر دقایقی افزود: بیشترین نسبت جمعیت به دندانپزشک در منطقه آغاجاری (به ازای هر3701 نفر یک دندانپزشک) و کمترین نسبت جمعیت به دندانپزشک در منطقه گچساران ( به ازای هر 1036 نفر یک دندانپزشک) است. که در راستای رفع مشکل آغاجاری و کاهش این نسبت برنامه ریزی شده است.

به گفته وی، در مجموع با اجرای درست طرح سلامت دهان و دندان و ارائه خدمات پیشگیری و مداخلات درمانی به کل جمعیت طبی تحت پوشش در هر منطقه شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی بیماری های دهان و دندان طی سال خواهیم بود.

رئیس دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت درباره چشم انداز و برنامه های عملیاتی سال 97 اظهار داشت: ارزیابی کنترل کیفی خدمات دندانپزشکی با استفاده از نرم افزار نظرسنجی VOICE و نظرسنجی روابط عمومی ها، برنامه های آموزشی برای تیم سلامت دهان و دندان و استفاده از برنامه های مدون آموزشی دارای امتیاز بازآموزی برای دندانپزشکان و ارایه مقالات آموزشی از جمله برنامه های بخش دندانپزشکی سازمان در سالجاری است.

دکتر طاهره جعفری عضوهیات مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز گفت: صنعت نفت در خدمات سلامت محور در کشور یک قدم جلوتر است، تاریخچه خدمات سلامت محور در صنعت نفت به سال 1337 و راه اندازی نخستین مرکز طب صنعتی در مسجد سلیمان بر می گردد.

وی اظهار داشت: پزشک خانواده نیز از سال 1377 وطرح سلامت پیشگیری از بیماری های دهان و دندان از سال ۱۳۷۸(به صورت پایلوت) به اجرا در آمده است که با توانایی و پشتکار دست اندرکاران بخش دندانپزشکی به زودی شاهد سبقت گرفتن آنان از دو بخش پزشک خانواده و سلامت کار خواهیم بود.

رئیس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر تغییر رویکرد به سمت برنامه های جامعه محور و سلامت محوراست، افزود: عوامل تهدید کننده سلامت فقط در دهان و دندان نمی ماند و کل سلامت فرد را به مخاطره می اندازد.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر متقابل سلامت دهان و دندان و تاثیر آن بر شاخص های سلامت خیلی بالا است. در نگاه جامعه محور ابتدا مخاطرات را شناسایی و بعد برنامه ریزی می کنند.

دکتر جعفری گفت: تدوین شاخص های سلامت با توجه به فعالیت هایی از چرخه مدیریت برنامه های عملیاتی صورت می گیرد. فرآیند پشتیبان، فراهمی، بازاریابی، پوشش، ارائه خدمت، برونداد، اثر واسط و اثر نهایی مراحلی هستند که در تدوین شاخص ها باید دنبال کنیم، نمی توانیم برای تدوین برنامه به یک مورد بدون توجه به مراحل قبل و بعد از آن عمل کنیم.

وی با اشاره به موفقیت منطقه شمال شرق در اجرای طرح سلامت دهان و دندان اظهار داشت: زیبایی این کار در شمال شرق در این بوده که فعالیت ها فقط به بخش دندانپزشکی محدود نشده و تمام تیم سلامت این مرکز در این طرح دخیل بوده و به صورت گروهی عمل کرده اند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز در این گردهمایی عنوان کرد: بحث انسانی و ماموریت سازمانی ما حکم می کند که به سمت سلامت محور بودن، حرکت کنیم، زیرا تحقق این امر ضامن بقای سازمان ما است.

دکتر وحید مالکی افزود: ما در تیم مدیریت شمال شرق، با این نگرش کار می کنیم و همکاران انگیزه لازم برای کار با این روش را دارند
.
وی گفت: باید در ابتدا باور و نگاهی درست داشته باشیم تا بتوانیم یک حرکت درست را آغاز کنیم و گام بعدی ساختن تیم مناسب است، زیرا جایی که تیم نباشد کار به درستی پیش نمی رود و گام آخر اجرای برنامه است.

دکتر مالکی خاطر نشان کرد: این 3 گام مهم در منطقه شمال شرق به اجرا درآمده است و نتایج خوبی را برای مرکز ما به دنبال داشته است.

وی با تاکید براینکه همکاران ما در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت افراد فرهیخته ای هستند، تصریح کرد: برای پیشبرد برنامه ها و رفع موانع باید اتاق فکر را به لایه های مختلف سازمان منتقل کنیم تا با مشورت و همفکری تیم مدیریت را همراهی کنند.

دندانپزشکی 1
دندانپزشکی 3
دندانپزشکی 2

دندانپزشکی 4
 

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۷:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۱۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید