سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۵۶
 

اخبار

کارشناس سیستم پزشکی از راه دور : کاهش نزدیک به 800 سفر درمانی با راه اندازی تله مدیسین

دکتر پیوندی : سیستم پزشکی از راه دور بر کاهش اعزام ها تاثیر گذار بوده و طی برآوردها بیش از 800 سفر درمانی در طی سالهای 95 و 96 جلوگیری کرده است.

 در سالهای اخیر و با گسترش و توسعه تکنولوژی دیجیتال موضوع سلامت از راه دور ،یک موضوع کاربردی وسیع و پرطرفدار شده است،بطوریکه امروزه اپلیکیشن های مختلفی بر روی گوشی های همراه قابل نصب هستند که به کمک آنها بیماران میتوانند با سرعت و دقت زیادی برخی از اطلاعات سلامتی خود را از جمله ضربان قلب و میزان قند خون را جهت تصمیم گیری درمانی حتی از محیط کار و منزل با پزشک خود به اشتراک بگذارند. یکی از پر کاربرد ترین روشهای پزشکی از راه دور سیستم مشاوره های پزشکی از راه دور در بخش های درمانی می باشد .در این روش که در مناطق دور دست پر کاربرد میباشد ،در صورت نیاز بیمار به مشاوره های تخصصی و فوق تخصصی و عدم دسترسی به متخصصین مختلف ؛پرستاران و یا پزشکان عمومی و خانواده با استفاده از فن آوری های ارتباطی و مخابراتی از متخصصین رشته های مختلف ،جهت درمان بیماران خود مشاوره میگیرند.

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با توجه به ویژگی های خاص این صنعت و حضور در تمامی نقاط ایران  در جهت خدمت رسانی در نقاط مختلف از این تکنولوژی بهره گرفته است که دکتر پیوندی کارشناس سیستم پزشکی از راه دور  هدف از پزشکی از راه دور را بهبود سلامت و افزایش کیفیت درمان در مناطق دوردست عنوان کرد  و افزود : دغدغه دسترسی عادلانه به خدمات درمانی برای تمام کارکنان صنعت نفت ، چالشی بر روی میز کار مدیریت بهداشت و درمان صنعت نفت بود که با راه اندازی تله مدیسین  این موضوع رفع شد.

وی بیان داشت : با این روش بیمارانی که در مناطق دور دست زندگی می کنند از نظرات متخصصین رشته های مختلف در درمان خود بهره میگیرند بدون آنکه مجبور باشند خانه و کاشانه خود را ترک کنند.

کارشناس سیستم پزشکی از راه دور  به اهداف بکارگیری سیستمهای پزشکی از راه دور اشاره  و اظهار کرد : در نقاط دور تامین متخصصین پزشکی کاری دشوار و گاهی غیر ممکن است و از طرفی جابجایی بیماران سخت و پرهزینه می باشد. اینجا ست که فن آوری به کمک آمده و بین پزشک متخصص و بیمار با استفاده از فن آوری ارتباط برقرار میشود و بخشی از فرآیند درمان انجام می شود .

تله مدیسین
وی ادامه داد : یکی از اهداف پزشکی از راه دور توسعه پایدار خواهد بود، این موضوع بویژه در محیط های کاری نقش بزرگی بازی میکند.افرادی که بر روی سکوهای دریایی مشغول بکار هستند جزء با سیستمهای پزشکی از راه دور روشی دیگری برای دسترسی به خدمات تخصصی پزشکی ندارند.

ایشان سیستم پزشکی از راه دور را در بهداشت و درمان صنعت نفت یک ساختار مبتنی بر ویدیو کنفرانس عنوان و بیان داشت : تجهیزات شامل دوربینهای پیشرفته ویدیو کنفرانس،دوربینهای مخصوص معاینات پزشکی و دستگاه نوار قلب و گوشی های پزشکی میباشد.

وی تصریح کرد : اطلاعات مثل نوار قلب بیمار بصورت زنده یا آنلاین از جایی که بیمار قرار دارد به بیمارستان صنعت نفت انتقال و این امکان انجام مشاوره های تخصصی و فوق تخصصی مختلف را از راه دور برای بیماران امکان پذیر میکند.

کاهش ارجاع بیماران طی دوسال گذشته

کارشناس سیستم پزشکی از راه دور  یاد آور شد : در سال 1395 تعداد مشاوره های انجام شده از طریق سیستم مشاوره از راه دور تعداد 882 مورد و این نرخ در سال 1396 به  588 مورد رسید ،که بیشترین میزان ویزیتهای انجام شده توسط متخصصین داخلی-غدد ،ارتوپدی،جراحی اعصاب و گوش و حلق وبینی بوده است.

 دکتر پیوندی با اشاره به اینکه بیش از 80% از مشاوره های انجام شده مربوط به مناطق آغاجاری ،مهاجران،انتقال نفت لرستان،چابهار و گچساران است بیان کرد: این مناطق از جمله مناطق محروم از نظر برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی میباشند.

 وی اظهار داشت  : این سیستم بدنبال کاهش اعزام های پزشکی از مناطق عملیاتی به بیمارستان نفت است بطوری که برآوردهای آماری نشان میدهد سیستم پزشکی از راه دور از بیش از 800 سفر درمانی در طی سالهای 95 و 96 جلوگیری کرده است.

کارشناس سیستم پزشکی از راه دور  با تاکید بر تاثیر گذاری سیستم پزشکی از راه دور بر کاهش اعزام ها گفت : بر اساس آمار در سال 95 و 96 از کل مشاوره های انجام شده 79%موارد نیازی به ویزیت حضوری نداشته و فقط 21%موارد نیازمند اعزام و مراجعه به بیمارستان نفت را داشته است .

پیشرفت تکنولوژی برای توزیع عادلانه سلامت

 دکتر پیوندی به تاریخچه راه اندازی پزشکی از راه دور اشاره و عنوان کرد : در سال های دور پزشکیاران و پزشکان خانواده و سلامت کار از اقصی نقاط صنعت نفت با متخصصین شاغل در بیمارستان نفت در خصوص درمان بهتر بیماران خود ،مشاوره های تلفنی دریافت میکردند ‌،این خود سیستم مشاوره از راه دور بوده است.با پیشرفت تکنولوژی و افزایش آگاهی ها در حوزه های مختلف ،بویژه حوزه سلامت و درمان ، ایده استفاده از فن آوری های مدرن در مشاوره های درمانی شکل گرفت.در سال ۱۳۸۵ پزشکیاران زحمت کش شاغل در مراکز پزشکیاری منطقه لرستان طرحی را در خصوص استفاده از سرویسهای یاهو چت Yahoo chat جهت مشاوره های از راه دور به مسئولین ارائه دادند.

وی افزود : مراکز پزشکیاری انتقال نفت در منطقه لرستان، در کوهپایه های زاگرس با مسیرهای عبور و مرور به شدت سخت و پر خطر واقع شده و مشکل دسترسی به پزشک متخصص و حتی پزشکان عمومی در این مراکز مشکلی اساسی میباشد.احساس نیاز به سیستمهای پزشکی از راه دور در این مناطق یک احساس حقیقی و مشکل نگر(problem oriented)  و در جهت حل مشکلات ( problem solvin )بود که بدرستی و با هوشمندی توسط پزشکیاران زحمت کش آن مناطق درک شد و پیشنهاد آن ارایه شد.

دکتر پیوندی به بررسی و مطالعه این طرح توسط کارشناسان در سازمان و بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی اشاره کرد و گفت : پس از بررسی های اولیه و ساعتها مطالعه علمی در حوزه درمان و بررسی های فنی و تخصصی مخابراتی ایده استفاده از زیر ساخت قدرتمند و پیشرفته مخابرات صنعت نفت جهت توسعه یک سیستم مشاوره پزشکی از راه دور شکل گرفت.

سودهی اقتصادی راه اندازی سیستم تله مدیسین


وی اظهار  داشت : در سال ۱۳۸۶ ایده اولیه بصورت یک طرح آماده و کلیات آن و نتایج قابل انتظار آن ،در یکی از جلسات مدیران ارشد پخش و پالایش و خطوط لوله و مخابرات صنعت نفت و در حضور معاون پخش و پالایش وزیر نفت (مهندس نعمت زاده) ارایه شد  که طرح پیشنهادی مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفت و در همان جلسه دستور راه اندازی ۱۵ مرکز پزشکی از راه دور توسط معاون محترم وزیر ،صادر شد.

به گفته دکتر پیوندی اگر هزینه های مستقیم و غیر مستقیم  مربوط به ماموریتهای درمانی ، اعزام های پزشکی و ... با هزینه های مربوط به راه اندازی سیستم های پزشکی از راه دور مقایسه کنیم متوجه سوددهی اقتصادی این سیستم خواهیم شد.

وی به انجام موفقیت آمیز یک مورد احیای قلبی ریوی در سال 96 با حمایت متخصصین کلینیک تخصصی صنعت نفت تهران اشاره و بیان کرد: از اهداف مهم و کلیدی سیستم پزشکی از راه دور در صنعت نفت برخورداری از نظرات متخصصین در شرایط بحرانی و اورژانسی است.

تله مدیسین 2

کارشناس سیستم پزشکی از راه دور  اضافه کرد : جهت افزایش کارآیی و بهره وری بیشتر سیستم پزشکی میتوان برنامه های متنوعی از جمله: استفاده از ظرفیت نیازهای سلامت کار و خانواده همانند مشاوره های طب کار ،شوراهای پزشکی و غیره ، استفاده از سیستم پزشکی از راه دور در مشاوره های تخصصی تغذیه،مشاوره سلامت از راه دور یا telemental health ، توسعه ظرفیتهای مشاوره های تخصصی همانند مشاوره و تشخیص بیماریهای پوستی از راه دور،تله افتالمولژی ،غربالگری ریتنو پاتی دیابتی و مانیتورینگ بیماران حین انتقال با آمبولانس استفاده کرد.

 وی خاطر نشان کرد : توسعه سیستم پزشکی از راه دور در بخشهای بیمارستانی و پیش بیمارستانی طرح های مختلفی را شامل می شود مانند سیستم مراقبت در منزل از راه دور" tele home care " که یکی از موفق ترین سیستمهای پزشکی از راه دور درجهان بشمار می رود و جهت مراقبت از سالمندان بازنشسته در منزل کاربرد فراوانی دارد و طرح هایی همانند تله آی سی یو tele icu و  tele ccu که قابلیت اجرایی شدن را در سیستم بیمارستانهای نفت وجود دارد.

 29 مرکز فعال پزشکی از راه دور در سازمان

 مهندس علیرضا مجتهد کارشناس IT  سیسستم تله مدیسین با اشاره به اهمیت این سیستم در مناطق دور افتاده گفت :  در حال حاضر 29 مرکز مجهز به تجهیزات پزشکی از راه دور هستند که بیشتر در مناطق دور افتاده همانند سکوهای نفتی ،و مراکز پزشکیاری می باشد.

وی افزود :   پیکیج این سیستم شامل 5 دستگاه مهم از جمله : دستگاه ویدیو کنفرانس، دستگاه دوربین معاینه پزشکی ضایعات پوستی ، اتوسکوپ(معاینه گوش) ، صدای ضربان قلب (استتوسکوپ)و نوار قلب (ECG)  است.

وی ادامه داد : برخی از تجهیزات مربوط به همان سال های اولیه راه اندازی تله مدیسین است که  نیاز به تغییرات دارند.

کارشناس IT  سیسستم تله مدیسین با تاکید بر اهمیت خدمات این سیستم  اظهار داشت : در دیماه سال گذشته از 7 مرکز لرستان در منطقه تلمبه خانه مهاجران،رازان،چنار،افرینه،پل بابا،آسار و تنگه فنی بازدید و دستگاه های موجود بروز رسانی شد.

وی عنوان کرد : یکی از مناطق مهم در لرستان منطقه چنار است که نزدیک به 2 هزار 600 نفر سکونت دارند و در صورت نیاز میتوانند امکان برخورداری از خدمات مشاوره های تخصصی و فوق تخصصی را دارا باشند.

کارشناس IT  سیسستم تله مدیسین  به دیگر مراکز مهم در منطقه هرمزگان اشاره و بیان کرد : در هرمزگان شهرک مروارید ، قطب آباد ، مهرآوران،لاوان و پالایشگاه (baorco) مناطقی هستند امکان دسترسی به هر گونه متخصصی سخت می باشد .

مهندس مجتهد با اشاره به تجربه حضور در تمامی مناطق اظهار داشت : امیدوارم در آینده شرایطی فراهم شود که یکی از مرکز های پزشکی از راه دور بصورت شبانه روزی فعالیت داشته باشد چرا که با وجود سیستم پزشکی از راه دور کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنان  با احساس آرامش از نقطه نظرات متخصصین  مختلف در صورت نیاز بهره مند میشوند.


تله مدیسین خبرنگار:نفیسه هوشیار
۲۵ تیر ۱۳۹۷ ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۳,۶۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید