سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۳۲
 

اخبار

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق:با حضور تخصص ها در سرخس اعزام ها کاهش یافت

عملکرد شش ماهه اول سال 97 و برنامه های پیش روی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق در گفت و گو با دکتر مالکی رئیس این مرکز تشریح شد.

بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، در سال های اخیر قابلیت ها و توانمندی های مجموعه گسترده خود را بارها ثابت کرده است. کسب مقام نخست در طرح پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و پزشک خانواده که هر دو از برنامه های کلان سازمان است، نمونه هایی از تلاش های خستگی ناپذیر این مجموعه در پهنه 6 استان کشور است. پشت سر گذاشتن نیمی از سال بهانه ای شد که با دکتر وحید مالکی رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق پیرامون ارزیابی عملکرد شش ماهه اول سال 97 و برنامه های پیش رو گفت وگویی داشته باشیم که از نظر می گذرد:
 
* منطقه شمال شرق از ابتدای سال فعالیت های زیادی انجام داده است، ابتدا درباره مهمترین اهداف و فعالیت هایتان در این مدت توضیح بفرمایید.

** با توجه به سیاست های کلان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که از طرف مدیران ارشد سازمان ابلاغ می شود، در سال 97عمده هدف ما در منطقه مرزی و عملیاتی سرخس، مساله بهره برداری و راه اندازی بیمارستان غدیر بود.
 
* چه خدمات تخصصی توسط بهداشت و درمان صنعت نفت در بیمارستان ارایه می شود؟

** بله ما چند کلینیک تخصصی فعال داریم. با توجه به اینکه حضور متخصص زنان به شدت مورد تقاضا و نیاز نه تنها جمعیت طبی ما بلکه مردم بومی بود کلینیک زنان را راه اندازی کردیم که به صورت منظم 2 روز درهفته تیم متخصص زنان در کلینیک حضور دارند.  کلینیک اطفال نیز همه روزه فعال است. کلینیک داخلی در هفته سه نوبت و  کلینیک قلب نیز فعال است.یکی از عمده ترین فعالیت هایی که در بیمارستان غدیر سرخس انجام دادیم، جذب نیروی متخصص طب اورژانس بود که توسط مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق با مجوزهای لازم انجام شد.

نیروی متخصص طب اورژانس در حال حاضر به صورت شبانه روزی در مجموعه حضور دارد و خدمات لازم را ارایه می دهد. از زمانی که این مجموعه تخصصی در سرخس مشغول به کار شده خیلی از اعزام های منطقه کاهش پیدا کرده و ضریب ایمنی بیماران اورژانس به شدت بالا رفته به طوری که دغدغه های که به دلیل کمبود متخصص در منطقه بود با حضور این گروه تخصص کاهش پیدا کرده است.

 
* در دو سال اخیر یکی دیگر از فعالیت های عمده تان طرح پیشگیری از بیماری های دهان و دندان بود، آیا این طرح به شدت قبل در حال پیگیری است؟

** پیگیری و اجرای این طرح یکی از اهدف مهم ما در 2سال اخیر بوده و همچنان این طرح در حال پیگیری و پایش است. طبق آخرین آمار نزدیک به 85 درصد جمعیت تحت پوشش مراکز کل منطقه را توانسته ایم در راستای اجرای این طرح معاینه کنیم. و در برخی از مراکزمان وارد فاز دوم طرح شده ایم.در راستای اجرای این طرح در نامه ای که به مدیریت شرکت های نفتی 6 استان داده شده از همه مدیران خواسته شد که کارکنان خود را تشویق کنند تا انگیزه ای برای آنان ایجاد شود تا در مناطقی که ما دندانپزشکی ملکی داریم سالی دوبار برای معاینات و اجرای طرح دهان و دندان مراجعه داشته باشند که اگر به درستی این طرح اجرا شود در هیچ استانی ما دچار بیماری های دندانی به صورت عمده نخواهیم بود و با طرح های پیشگیری جمعیت تحت پوشش را بر اساس سلامت محوری پایش خواهیم کرد.
 
* آیا اجرای این طرح پیشگیری به مدت دو سال نتایج ملموسی هم داشته است؟

** نتایج عملکردی این طرح را به وضوح شاهد هستیم. به طوری که درمان های ریشه ما به شدت کاهش پیدا کرده که این نشان دهنده موفقیت طرح های پیشگیری است که در طولانی مدت باعث می شود درمان های تخصصی کمتر شود. در حال حاضر ما نزدیک به  1000 کانال واحد کاهش درمان نسبت به آمارهای سالهای گذشته داشته ایم. و امیدواریم با پیگیری مستمر همکاران واحد دندانپزشکی این طرح همچنان ادامه داشته باشد چون اعتقاد ما بر این است که پیشگیری مقدم بر درمان است و ما هرچه بتوانیم کار بهداشتی بیشتری انجام دهیم طبیعتا نیاز به درمان کمتر خواهد بود.
 
* از دیگر فعالیت های شمال شرق که به انجام دقیق آن بسیار اهتمام دارد ارتقای سلامت شغلی است، درباره فعالیت هایی که در این زمینه انجام داده اید و برنامه هایتان توضیح بفرمایید.

** یکی دیگر از اهداف مهمی که در سال 97 با تکیه ویژه تری روی آن برنامه ریزی شد بحث طب صنعتی و معاینات کارکنان بود. در معاینات طب صنعتی اثر بخشی معاینات خیلی مهم است و اینکه به وضوح توسط مدیریت ها و کارکنان این اثر بخشی دیده شود. سال گذشته اقدام خوبی توسط طب صنعتی انجام شد به طوری که پس از پایان معاینات و ارزیابی نامه ای به مدیریت ها ارسال شد و وضعیت سلامت کارکنان را به صورت آنالیز شده تشریح و افراد در معرض خطر بیماری را معرفی کردند و مقرر شد اقدامات اثر بخش پیشگیرانه برای این افراد لحاظ شود و برنامه های تغذیه و ورزش با همکاری شرکتها انجام شود که این افراد دچار بیماری های مزمن ناتوان کننده نشوند.
 
به عنوان نمونه در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد، تقریبا نزدیک به 50 نفر بیمار «با ریسک بالا» داشتند که با برنامه ریزی که انجام شد، سطح بیماری افراد کاهش پیدا کرد و همچنان هم برنامه برای این افراد و سایر کارکنان ادامه دارد.در سال 97 هم ادامه همان طرح به شدت درحال پیگیری است، به طوری که امسال در شروع معاینات طب صنعتی مسوول طب صنعتی شمال شرق در جلساتی با  مسوولان  HSEشرکت ها همکاری بیشتر برای اثر بخش بودن معاینات را خواستار شدند و مقرر شد همه شرکتها پس از آنالیز نتایج معاینات به صورت سه یا شش ماهه معرفی افراد مورد نظر را به طب صنعتی، ورزش، کلینیک تغذیه و کلینیک های تخصصی را در اولویت کارشان قرار بدهند. که این امر باز هم اهمیت مبحث سلامت محوری جمعیت تحت پوشش را نشان می دهد تا بتوانیم شاهد ارتقای سلامت شاغلین صنعت نفت باشیم.

 
* چه اقدامات جدیدی در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و مشتری مداری در درمانگاه شبانه روزی مشهد انجام شده است؟

 
** یکی از اقداماتی که در راستای طرح تکریم ارباب رجوع همیشه مد نظر بوده نظم دهی به کلینیک های تخصص در موارد مختلفی مانند زمان حضور پزشک متخصص و فاصله نوبت دهی ها بوده است. با اقداماتی که همکارانم در واحدهای پلی کلینیکی تدارک دیدند، آمارها نشان می دهد که نسبت به ماه ها و سالهای گذشته نظم حضور متخصصان بسیار بهتر شده به طوری که الان میانگین تاخیر شروع کلینیک 10 دقیقه است در حالی که قبلا 45 دقیقه تا یک ساعت هم بود. اقدام دیگر در راستای طرح تکریم ارباب رجوع راه اندازی شیفت شب اورژانس در بخش پرستاری بانوان بود که با توجه به درخواست مکرر جمعیت تحت پوشش لازم بود برنامه ریزی در این زمینه انجام شود. با توجه به کمبود نیروی مورد نیاز به صورت شب کار و نوبت کار برنامه ریزی سخت بود اما با اقداماتی که در تجمیع نیروهای پرستاری صورت گرفت، این امر تحقق پیدا کرد و ما الان در شیفت شب پرستار خانم داریم. که با این عمل رضایت مندی مناسبی را از مراجعان شاهد بودیم.
 
* قرارداد با تامین اجتماعی برای ارایه خدمات به همکاران غیر شرکتی به چه نتیجه ای رسیده است؟

 
** در راستای درآمدزایی سازمان و همچنین ارایه خدماتی که بارها مطالبه مدیران مختلف شرکتهای نفتی برای کارکنان غیر رسمی بود، طی بررسی های که انجام شد و جلساتی که با مسوولان شرکتها برگزار شد، موفق شدیم درآمدزایی قابل توجهی در زمینه جذب معاینات دوره ای نیروهای پیمانکار با کیفیت بالا مشابه و در سطح کارکنان رسمی داشته باشیم. البته این مساله با توجه به ظرفیت های خالی مجموعه برنامه ریزی شده و اولویت اول ما کارکنان رسمی هستند، که موظفی سازمان است.

 * جلساتی را در زمینه مداخله مشاوران در مراکز عملیاتی سرخس داشتید، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

** براساس اعلام نیاز شرکتهای مستقر در منطقه که شامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد و نفت گاز شرق بود جلسه ای را با همکاران مشاور داشتیم و اعلام نیاز مدیران شرکتها را برای ارایه خدمات بیشتر در داخل « فنس» به بحث گفت و گو گذاشتیم. با توجه به محرومیت های شدید منطقه و مشکلات خاص کارکنان و همچنین اجرای طرح های وزارت نفت مانند طرح اسکان و کاهش نیرو فشاری مضاعف بر روی کارکنان شرکتها داشته است. به همین جهت مدیران خواستار شدند که از طریق مداخله مشاوران اقدام پیشگیرانه انجام که به مراحل درمان منجر نشود.بر اساس این اعلام نیاز ما در جلسه ای با مشاوران خواستار شدیم با اجرای طرح های پژوهشی در این دو شرکت ارزیابی های اولیه انجام شود و بر اساس آن طی قرار دادی که با شرکتهای منطقه خواهیم بست خدمات مورد نیاز مدیران و کارکنان بر اساس طرح های ارزیابی شده پژوهشی ارایه شود، که این امر در نفت و گاز شرق شروع شده است.
 
* وضعیت مراکز مشاوره بهداشت و درمان منطقه شمال شرق در حال حاضر به چه صورت است؟

** بر اساس ابلاغیه های وزارت نفت که قرار دادهای مشاوره ممنوع است، یکی از اهدافی که برای سال 97 گذاشته شده بود تعیین تکلیف کلینیک های مشاوره بود. در مکاتباتی با سازمان موفق شدیم مجوز برون سپاری کلینیک های مشاوره را اخذ کنیم و بعد از اخذ مجوز در حال برگزاری مناقصات لازم برای برون سپاری کلینیک های مشاوره در کل شمال شرق هستیم.
 
* در راستای ایجاد نظم و انضباط مالی چه فعالیت هایی در شمال شرق انجام گرفته است؟

** ما در سال 96 نسبت به سالهای قبل در زمینه انحراف بودجه در وضعیت خوبی قرار داشتیم که این نشان دهنده عملکرد خوب مالی بود که باز هم نیاز به برنامه ریزی بیشتر داشت که بتواند روند رو به رشدی داشته باشد. در همین راستا در گزارشی که به سازمان و مدیریت سلامت در رابطه با درمان غیر مستقیم در جلسه مدیران عنوان شد و عناصر هزینه ای به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت شاهد کاهش هزینه ها در بخش درمان غیر مستقیم در بخش های مختلف مانند بستری، آزمایشگاه، رادیولوژی و برخی از خدمات سرپایی پارا کلینیکی بودیم. که این نشان دهنده داشتن برنامه لازم در این زمینه ها بوده است و همچنان پیگیر این مساله هستیم که با وجود سیستم های نظارتی دقیق تر با توجه به گستردگی منطقه که 6 استان تحت پوشش دارد، بتوانیم کاهش هزینه های درمان غیر مستقیم را با تاکید بر افزایش کیفیت خدمات به جمعیت تحت پوشش انجام دهیم. رسیدن به این هدف مهم در این پهنه گسترده و ارایه خدمت، سخت و مشکل به نظر می آید اما تیم نظارت بر درمان توانسته اند با مراجعه مکرر به مراکز درمانی طرف قرار داد و جلسات متعدد این قضیه را برنامه ریزی کنند که نتیجه نهایی منجر به عملکرد خوب و نظم و انضباط مالی مناسب خواهد شد.در بررسی نرم افزار لازم درمان غیر مستقیم و بیمه گری هم مرتبا همکاران بیمه گری با واحد آی تی سازمان و مدیریت سلامت در جهت رفع نقایص این نرم افزار ارتباط دارند و انتظار این است که همکاران ستادی ما هم با توجه به این نقیصه مهم که گاها در نرم افزار وجود دارد مساعدت و پشتیبانی لازم را به عمل بیاورند تا بتوانیم از این نرم افزار حداکثر استفاده لازم را داشته باشیم.
 
* چند ماه قبل شاهد ابلاغیه وزیر نفت در راستای صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع در وزارت نفت بودیم، بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق در راستای اجرای این ابلاغیه چه اقداماتی انجام داده است؟

** با توجه به شرایط اقتصادی در کشور لازم بود که در ادارات بازنگری درباره فرآیندهای مالی انجام شود و کارکنان متوجه شرایط باشند. شمال شرق در اولین قدم در حوزه دارو و درمان حساسیت نظارتی بیشتری لحاظ کرد. به طوری که تهیه و سفارش دارو از شرکت اصلی تولید کننده دارو که طرف قرار داد سازمان هستند، انجام شد که این مقدار زیادی پرت منابع مالی را کمتر کرده است.از طرف در مراکز طرف قرار داد به شدت بحث نظارتی افزایش پیدا کرده که منابع مالی بیهوده صرف نشود اما آنچه هم که مورد نیاز بیماران بوده بر اساس رسالت سازمان همیشه در دسترس بیماران قرار گرفته است.در سایر بخش ها به جز دارو و درمان هم بحث صرفه جویی منابع مالی و بهینه استفاده کردن مد نظر قرار گرفته است. بازنگری در سیستم های تاسیساتی که منابع انرژی به درستی استفاده شود و کاهش ماموریت ها به طوری که وقفه ای در کارها ایجاد نشود،لازم است.
 
* و در پایان بفرمایید که آمار مراجعان به مراکز درمانی شمال شرق، در شش ماهه ابتدای سال به چه صورت بوده است؟

** طی بررسی هایی که انجام شد آمار مانند سالهای گذشته در ماههای مختلف تفاوت هایی دارد اما به صورت کلی و در مجموع آمار مراجعان شرکتی افزایش داشته به خصوص در قسمت بازنشسته ها و در قسمت بیماران غیر شرکتی هم به دلیل قرار داد تامین اجتماعی که بسته شد و فعال شدن ظرفیت های خالی در شیفت عصر و شب پذیرش بیماران افزایش پیدا کرده است.
 
گفت و گو : منور میرشجاعان



۲۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۷:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۷۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید