سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۲۲

اخبار

سلامت شغلی در گرو پیگیری و ثمربخشی معاینات دوره ای است

محیط کاری، از مهم‌ترین محیط‌هایی است که فرد، در بزرگسالی، بخش زیادی از وقت خود را در آن‌جا سپری می‌کند، بنابراین شناسایی عوامل موجود در محیط کار و عوامل زیان‌آور، می‌تواند عملکرد فرد را در شغل او، تحت تأثیر قرار دهد ؛بی توجهی به سلامتی فرد در دراز مدت هم به زیان مدیریت مجموعه و هم به زیان کارکنان است ازهمین روی به منظوراهمیت بیشتر به سلامت شغلی کار کنان، روز8 اردیبهشت روز بهداشت حرفه ای و سلامت شغلی نامگذاری شده است که در این خصوص با دکتر افشین بلوری معاونت طب صنعتی و بهداشت بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران مصاحبه ای انجام شده است که در ادامه می خوانید.

چرا سلامت شغلی درمحیط های کاری باید جدی گرفته شود ؟
در واقع  یکی ازمهمترین اهداف سلامت شغلی این است که  مسئولیتی که طی سالها به فرد سپرده می شود درگذرسال ها کمترین تاثیرنامطلوب را برجسم و روان فرد داشته باشد، چه بسا درشرایط  ایده آل  سلامت فرد کاملا  حفظ  شود.کاهش  سلامتی  کارکنان خطر کاهش کارایی  برای خود فرد و اطرافیان وی ایجاد  می کند ، ازاین روهمواره باید  برای حفظ سلامتی و ارتقا آن اقدام می کنیم. همچنین سلامت شغلی ازاین جنبه نیز اهمیت دارد که آیا  فرد شاغل برای شغل  در نظر گرفته  شده مناسب است یا خیر و توانایی  افراد برای انجام ماموریت و تناسب فرد با وظیفه محوله لحاظ شود.

  سنجش سلامت  شغلی افراد ازچه طریقی حاصل می شود و چه اهمیتی دارد؟
یکی از راه های  سنجش سلامت شغلی افراد، انجام معاینات دوره ای است  که در صنعت نفت با جدیت  دنبال می شود و اطلاعات سلامتی فرد مورد پایش و سنجش قرار می گیرد. اهمیتی که این سنجش و پایش دارد  وضعیت سلامت فرد را از بدو ورود به مجموعه مورد بررسی قرار می دهد و مسایل شغلی که فرد با آن ها مواجه است را نیز می سنجد به همین دلیل روند سلامتی فرد را می توان لحاظ کرد به نحوی که می توان مطلع شد که آیا شغل فرد بیماری هایی که فرد دچار شده است را ایجاد کردهاست یا اینکه فرد از ابتدا زمینه بیماری را داشته است که  اثبات این موضوع  ازجنبه قانونی و حقوقی نیز اهمیت می یابد.

وضعیت سلامت شغلی کارکنان صنعت نفت در چه وضعیتی قرار دارد؟
 خوشبختانه  درصد بیماری هایی  شغلی که درحال حاضر از کارکنان  ثبت می شود  نرخ پایینی  دارد.

  چه بیماری هایی در میان کارکنان صنعت نفت شایع  است؟
 بیماری هایی که مربوط به سلامت عمومی افراد ( بیماری های مزمن غیر واگیر از جمله دیابت ، چاقی ، کلسترول بالا ، سکته ها و بیماری های قلبی  ) بیشترین درصد بیماری ها را در میان کارکنان صنعت نفت دارد که  کم تحرکی ، تغذیه و استرس عامل اصلی این بیماری ها است.

 برای  حل این مشکل چه  پیشنهادی دارید؟
 اجرای سیاست های سلامت شغلی باید  بصورت جدی  و فراتر از بخشنامه  ها  مد نظر قرار گیرد  و فرهنگ  زندگی سالم درمیان کارکنان ومدیرن شکل بگیرد، مثلا امکان  اجرای ورزش  در میان کارکنان  گسترش داده شود  و تشویق ها و تنبیه هایی برای  اقداماتی همچون ترک سیگار  و  حفظ  وزن متعادل   و ..  برای کارکنان لحاظ شود.بخصوص در برخی از مشاغل  از جمله  حراست ، آتش نشانی وبخش های  امدادی  و برخی مشاغل حساس عملیاتی، آمادگی جسمانی و روانی  و تناسب اندام  باید وجود داشته باشد.  که متاسفانه  پایش های صورت گرفته حاکی از آن است  که تعداد افراد نامناسب از لحاظ فیزیکی دراین مشاغل زیاد است و مسولان مربوطه بایداقدام موثری انجام بدهند.

 با این حساب به نظر شما برای  اینکه  معاینات  دوره ای در نفت  کارآمدتر شود چه اقداماتی بایدصورت گیرد؟
مرحله  اول  معاینات  دوره ای مرحله تشخیصی و  انجام آزمایشات لازم است که خوشبختانه دراین زمینه  هم امکانات خوبی وجود دارد و هم  همکاری مناسبی  میان بهداشت ودرمان صنعت نفت و بدنه  نفت ایجاد شده است، اما آنچه معاینات دوره ای را کارآمدتر می کند این است که امکان پیگیری مشکلات سلامتی افراد  با نظم  دنبال شود و حتی در صورت لزوم قوانین ومقرراتی تدوین شود تا حتما این شرایط فراهم شود. در اینصورت است  که  تناسب  شغل فرد با شغل مورد بررسی  است،  و فرد برای حفظ جایگاه شغلی خود به سلامتی خود بیشتر اهمیت می دهد. همچنین اختلالات در حد مطلوب کنترل می شود و بیماری هایی که ریسک فاکتورها مهمترین عوامل  ایجاد  ومرگ ومیر هستند به موقع  کنترل ودرمان می شوندو از ناتوانی افراد  جلوگیری می شود و کارایی افراد بالا می رود.

 لطفا آماری از شرایط سلامت کارکنانی که مورد معاینات دوره ا ی قرار گرفته اند ارایه بفرمایید؟
درسال 97 حدود  ده هزار و صد وپنج نفر کارکنان  رسمی  وقراردادی  و سه هزارو 888 نفر کارکنان  پیمانکاری   برای معاینات دوره ای مراجعه کرده اند  که حدود 89 درصد  برای  مسولیت شغلی  مناسب ارزیابی شدند  و حدود  10 درصد  دارای محدودیت شغلی و ما بقی در شغل خود  نامناسب هستند.براساس آنالیزهای موجود،  چربی خون بالا (13.9 درصد)، اضافه وزن(10.52درصد )،افراد  مستعد دیابت(8.09درصد)، چاقی(5.24درصد )،فشارخون (5.07درصد)، ریسک فاکتورقلبی(3.43درصد)  و کبد چرب(2.43درصد)  مشکلات شایع در میان کارکنان درسال 97 بود.همچنین آسیب شنوایی  با درصد ( 3.4درصد ) بیشترین  درصدآسیب  های  شغلی رادر میان کارکنانی که مورد معاینات دوره ای قرار گرفتندبه خوداختصاص داه بود.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۰۴
تعداد بازدید : ۲,۷۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید