سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۴۷
 

اخبار

مصاحبه با رقیه مقدم مسئول بهداشت حرفه ایی در پلی کلینیک ساری

اهداف بهداشت حرفه ای تامین و ارتقاء بهداشت و سلامت جسمی، روانی شاغلین و پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار و تامین محیط کار سالم و ایمن

 روابط عمومی بهداشت ودرمان صنعت شمال کشور  مصاحبه ای را با رقیه مقدم ، مسئول بهداشت حرفه ای پلی کلینیک ساری انجام داده که متن آن در زیر آمده است:

در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب رقیه مقدم  کارشناس بهداشت حرفه ای هستم  و از  سال 1369  با استقرار واحد بهداشت حرفه ای و سلامت شغلی ،  فعالیت خود را آغاز کردم.

لطفا کمی در مورد جایگاه بهداشت حرفه ای توضیح دهید؟

بهداشت حرفه ای عبارت است از علم و هنر تامین بالاترین سطح سلامت نیروی کار، حفظ و ارتقای سلامتی آنان و حفظ سرمایه از طریق ایجاد محیط کار سالم  و  همچنین بهداشت حرفه‌ای ترکیبی از علوم پزشکی و مهندسی می‌باشد.

همانطور که کار برای سلامت و احساس راحتی مفید است در شرایطی نیز می تواند بر سلامتی اثر سوء داشته باشد. در روند ارائه خدمات بهداشتی درمانی در محیط بیمارستان به دلیل نوع اشتغال و مواجهات مختلف محیطی و حرفه ای افراد در معرض حوادث و بیماریهای متعدد قرار دارند. در نتیجه بیشتر از دیگران آسیب دیده و یا ممکن است بیمار شوند. کارکنان شریف صنعت نفت  به صورت بالقوه در معرض خطرات شغلی می باشند که از جمله می توان به تشعشع، تماس با مواد شیمیایی، مخاطرات بیولوژیکی، استرس و غیره اشاره کرد. بهداشت حرفه ای، ابزاری است که به کمک آن می توان در راستای فراهم آوری، نگهداری و بالا بردن سطح سلامت نیروی کارگام برداشت. بهداشت حرفه ای، بر پیش بینی، تشخیص، ارزشیابی و کنترل عوامل محیطی یا فشارهای محیط کار متمرکز است که می توانند آسیب یا بیماری را سبب شوند و یا بر تندرستی کارکنان اثر سوء بگذارند.

اهداف  و فعالیت های بهداشت حرفه ای در بیمارستان چیست ؟

اهداف بهداشت حرفه ای تامین و ارتقاء بهداشت و سلامت جسمی، روانی شاغلین و پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار و تامین محیط کار سالم و ایمن و غیره می باشد. همچنین به منظور دستیابی به اهداف عنوان شده ، خلاصه ای از  برنامه های بهداشت حرفه ای در بهداشت ودرمان صنعت نفت شمال کشور به شرح زیر اجرا می شود

- شناسایی عوامل زیان آور محیط کار، ارزیابی و اقدامات کنترلی

- شناسایی خطرات، ارزیابی ریسک و رفع نواقص

- آموزش در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای جهت ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایمنی

- شناسایی مخاطرات بالقوه با انجام بازرسی های بهداشت حرفه ای در تمام واحدها 

- پیگیری حوادث ناشی از کار و توسعه اقدامات پیشگیرانه

 و صحبت آخر

نقش بهداشت حرفه ای در همه گیری کرونا چگونه بود ؟

  همه گیری کرونا تقریبا تمامی ابعاد دنیای کار را تحت تاثیر خود قرار داده است: از ریسک انتقال ویروس در محیط های کاری تا ریسک های جدیدی که بر اثر تدابیر کاهش شیوع ویروس ایجاد شده اند.

کارشناسان بهداشت حرفه ای در شمال کشور  با اقدامات اصلاحی پیشگیرانه و آگاهی بخشی به نیروی کار برای خودمراقبتی در بحران کرونا، تلاش بی وقفه پاسخگویی تلفنی  وحضوری وراهنمایی جهت دریافت بهینه خدمات سایت nocorona  وپیگیری بیماران   در مقابله با این بحران داشته اند.

امیدواریم با تمرکز بیشتر روی برنامه های بهداشت حرفه ای شاهد کاهش هرچه بیشتر حوادث و بیماری های ناشی از کار بوده و به شعار اول ایمنی ، بعد کار هر چه بیشتر بها داده و هر روزمان با نبود حادثه خوش تر باشد.

با آرزوی توفیق روز افزون

۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۲۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید