به مناسبت روز خانواده کلاس آموزشی روابط زوجین موفق با همکاری واحد آموزش ومدیریت پخش منطقه ساری با حضور کارکنان منطقه ساری برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت شمال کشور ، در این کلاس دکتر نعمت زاده روانشناس ،استاد آموزشی پیرامون مسائلی نظیر نقش شناخت خانواده وروابط زوجین وتاثیر تربیتی آن در فرزندان ( خانواده آگاه وفرزندان هوشمند ) و... مطالبی را عنوان کرد.
در مسألۀ تربیت، خانواده ها را از منظر برخورد والدین با فرزندان، می توان به سه گروه کلی تقسیم نمود:
1. خانواده های مستبد (خودکامه) الگوی تربیتی در این خانواده ها، بر مبنای سخت گیری های بی مورد، تنبیه بدنی، دستورات پی در پی و انتظارات بی جا، عدم احترام به فرزندان، عدم توجه به احساسات و عواطف و اجازۀ اظهار نظر به فرزندان در دستور کار قرار دارد.
فرزندانی که در این خانواده ها پرورش می یابند عموماً گرفتار ویژگیهای زیر می شوند:
– احساس حقارت و کوچک بودن می کنند.
– شخصیت مستقل ندارند.
– از خودباوری و اعتماد بنفس تهی اند.
– به توانمندی های خود واقف نیستند.
– نسبت به دیگران افکار منفی دارند.
– بیشتر به دیگران متکی اند.
– قدرت تصمیم گیری ندارند.
– استعداد و خلاقیت کمتری از خود نشان می دهند.
– از انجام یک وظیفه به خوبی بر نمی آیند.
– دارای اختلالات روانی هستند.
– و از همه مهمتر با والدین و اطرافیان خود دچار کشمکش و درگیری اند و از با اصول و فرهنگ خانوادۀ خود به شدت تعارض دارند.
2. خانواده های مداراگر: الگوی تربیتی در این خانواده ها، بر مبنای مدارای شدید و دادن آزادی عملافراطی به فرزندان، تسلیم در برابر خواسته هاشان، توجه بیش از حد به تمایلات و خواسته های فرزندان شکل گرفته است.
فرزندانی که در این خانواده ها پرورش می یابند عموماً گرفتار ویژگیهای زیر می شوند:
– فقدان احترام و سپاسگذاری به والدین
– مسئولیت پذیر نیستند.
– از رشد عاطفی و اجتماعی بسیار پائینی برخوردارند.
– هنگام ورود به جامعه پرخاشگرند و خود از از همه طلبکار می دانند.
– اگر در گروه پرخاشگر قرار گیرند احتمال بزهکاری آنها زیاد است.
– رفتارهای دیگران را نمی پذیرند.
– دچار خود بزرگ بینی اند و خود را مهم تر از دیگران می دانند.
3. خانواده های آزادمنش (معتدل( الگوی تربیتی در این خانواده ها، بر مبنای نظارت و کنترل دقیق بر رفتار فرزندان، تکریم و ارزش گذاری، استفاده از اظهار نظر ایشان، مشارکت دادن در تصمیم گیری ها، مشارکت با فرزندان، برخورد منطقی و مستدل، پرهیز از تنبیه بدنی، پذیرش فرزندان با نقاط ضعفشان، گوش دادن به سخنان فرزندان، اختصاص وقت مخصوصی برای فرزندان، احترام به توانمندی های ایشان و ابراز مداوم توجه و محبت به فرزندان شکل گرفته است.
نتیجه ای که از این الگوی تربیتی حاصل می شود و فرزندانی که در این خانواده ها پرورش می یابند به قرار زیر است:
– دارای اعتماد بنفس لازم هستند.
– برای کسب استقلال خود تلاش می کنند.
– دارای ابتکار و خلاقیت و سازندگی هستند.
– می توانند در اوج مسئولیت پذیری باشند.
– معمولاً تضادی با والدین ندارند.
– در اوج سازگاری با اصول، فرهنگ و انتظارات منطقی اطرافیان هستند.
– نگران و مضطرب نیستند.
– از والدین حرف شنوی لازم را دارند.
– نسبت به احساسات و عواطف دیگران پذیرائی لازم را دارند.
– فردی آرام با خلق و خوی معتدل هستند.
نتیجه ای که از این بحث حاصل می شود عبارت از این است که در عصر ارتباطات و دورانی که بدلیل تأثیرات وسیع و عمیق محیطی بر نسل امروزی زمینه های گسست فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی فرزندان و والدین به شدت وجود دارد، برای به حداقل رساندن این فاصله و شکاف و تقویت ارتباطات صحیح فی مابین و حفظ گرمای موجود کانون خانواده، می بایست خانواده ها بر انتخاب الگوی صحیح تربیتی دقت و اتفاق نظر داشته باشند.