سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۲۹

اخبار

تلخ و شیرین روزهای کرونایی از زبان بهبودیافتگان

حدود یکسالی است که تمامی خبرها و زندگی روزمره مردم جهان تحت‌الشعاع بیماری کرونا قرار گرفته و در میان انبوه مطالب، روایت بهبودیافتن مبتلایان و تجربه آنها برای عبور از این گذرگاه سخت شنیدنی است.
بسیاری از افرادی که ناخواسته به دام بیماری کرونا افتادند روزها و دقایق طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتند، لحظاتی که بنا به اظهارات آنها فکر نمی کردند گریبانشان را بگیرد و به این اندازه هم سخت باشد که صد البته از خانه ماندن و سپری کردن اوقات در منزل که برای برخی صرفا گله و شکایت به همراه دارد، بسیار سخت تر بوده است.
اکنون تعدادی از این بهبودیافتگان که از نزدیک ویروس کرونا را لمس کرده و چند روزی میزبان ناخواسته آن بوده اند تجربیات و حال و احوال خود را برای همگان به اشتراک گذاشته اند تا آنان که هنوز بی خیال آسیب های این ویروس هستند به خود آیند و بیشتر دقت کنند و کسانی که در آغاز راه مبارزه هستند نیز بتوانند با بهره گیری از این مطالب، سکان مبارزه با کرونا را در دست گرفته و این بیماری را بهتر کنترل کنند.
آنچه که بهبودیافتگان کرونا به دیگران در عوامل شیوع و انتشار ویروس کرونا گوشزد می کنند ترس و دلهره، ناآگاهی مردم از بیماری و رعایت نکردن بهداشت فردی است، مواردی که شاید با اندکی دقت و بها دادن به مسائل بهداشتی بسیار ساده بتوان به قطع شیوع این ویروس کمک کرد.
ابتلا به کرونا در دورهمی خانوادگی
علی وفایی یکی از بهبود یافتگان کرونا که خود را ۵۰ ساله و شاغل در اداره بهره برداری نفت و گاز گچساران معرفی کرده، آغاز بیماری خود را اینگونه روایت می کند که اواخر شهریورماه دو تن از بستگانم جهت شرکت در دوره های آموزشی به تهران سفر کرده و در ابتدای مهرماه یک دورهمی خانوادگی برگزار کردیم که آنها نیز در این دورهمی حضور داشتند.
وی با بیان اینکه این دورهمی باعث ابتلای ۲۰ نفر از اعضای خانواده ام به بیماری کرونا و مرگ یکی از برادرانم شد، اضافه کرد: ۶ نفر از اعضای خانواده ام به دلیل وخامت حال عمومی در بیمارستان بستری شدند و بقیه در منزل قرنطینه بودند.
وفایی توضیح داد: ابتدا علائمی مانند سردرد، گلودرد، تب و لرز داشتم اما به هیچ عنوان تصور نمی کردم که به کرونا مبتلا شده باشم، بعد از مراجعه به واحد غربالگری (تریاژ) درمانگاه مرکزی بیمارستان نفت گچساران و گرفتن تب و اکسیژن خون اعلام شد که مشکوک به بیماری کرونا هستم.
وی ادامه داد: سپس با انجام سی تی اسکن مشخص شد که سطح درگیری ریه ام پایین است.
وفایی توضیح داد: ۴ روز ابتدایی در قرنطینه خانگی بودم اما در روز پنجم علاوه بر علائم قبلی دچار تنگی نفس شدید شدم و مجبور به انجام سی تی اسکن مجدد شدم که در سی تی اسکن دوم مشخص شد که سطح درگیری ریه ام به ۸۵ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه ۱۳ روز در بیمارستان نفت بستری بود، گفت: رسیدگی خوبی توسط کادر درمانی انجام می شد و پس از پنج روز، تب و بدن درد من کاهش یافت و سرفه ام خیلی کم شد.
وفایی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه درگیری ریه ام به ۸۵ درصد افزایش یافته و سطح اکسیژن خونم نیز ۸۳درصد بود پیشنهاد شد که جهت ادامه مداوا و رسیدگی بهتر به بیمارستان معین مرکز استان منتقل شوم اما به علت ابتلای همسر و فرزندانم به این بیماری و همچنین اعتقاد کامل به کادر درمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران نپذیرفتم.
این بهبود یافته از کرونا به تلاش کارکنان بیمارستان نفت برای رسیدگی و درمان این بیماران اشاره و اضافه کرد که آنها با وجود همه نگرانی ها، دلسوزانه کار می کردند و خدمات می دادند و بیماران با رعایت موارد و توصیه های گفته شده زودتر به بهبودی دست می یافتند.
وفایی افزود: تا دو هفته بعد از ترخیص از بیمارستان واحد آموزش به بیمار بیمارستان روزانه با من تماس گرفته و آموزش های لازم در خصوص ورزش، نوع تغذیه و دفع زباله را به من و خانواده ام آموزش می دادند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حضور در دورهمی خانوادگی موجب ابتلای من به این ویروس شده است بنابراین توصیه می کنم که مردم دورهمی و مهمانی ها را تعطیل کنند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را به هیچ وجه فراموش نکنند.

خبر گچساران

هیچ بدنی در برابر ویروس کرونا مقاوم نیست
سید عبدل افضلی ۵۵ ساله یکی از بهبودیافتگان کرونا ویروس، درباره نحوه ابتلا به بیماری کرونا گفت: اوایل آبان علائمی مانند تهوع، بدن درد، سرفه شدید، تب و لرز و اسهال داشتم و در اسرع وقت به اورژانس بیمارستان نفت مراجعه کردم.
وی توضیح داد: با وجود این علائم و انجام سی تی اسکن مشخص شد که به بیماری کرونا مبتلا شده ام.
افضلی گفت: به مدت ۱۸ روز در بخش کرونای یک بیمارستان نفت بستری و روزانه توسط پزشک متخصص بیماری های عفونی ویزیت می شدم.
این بهبود یافته از کرونا که جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس است می گوید به دلیل عوارض ناشی از جانبازی مدام در طول سال دچار سرماخوردگی می شوم و همیشه از ابتلای به بیماری کرونا ترس و واهمه داشتم.
افضلی ادامه داد: روزهای نخست بستری در بیمارستان به علت پایین بودن اکسیژن خون و مشکل تنفسی به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) نیاز پیدا می کردم.
وی در توصیه به مردم گفت: این بیماری اصلا اهل شوخی نیست و باید با آن کاملا جدی برخورد کرد، من پس از مراجعه به پزشک و بستری چند روزه در بیمارستان،‌ اکنون بهبودی خود را پیدا کردم اما همچنان نکات بهداشتی را رعایت می کنم تا ناخواسته موجب مبتلا شدن دیگران به این بیماری خطرناک نشوم.
افضلی با بیان اینکه این ویروس به‌سرعت به بدن منتقل و به‌سختی از آن خارج می‌شود، ادامه داد: مردم در مقابل ویروس کرونا جدی باشند و با رعایت کامل مسائل بهداشتی به زندگی خود ادامه دهند. 
وی افزود: از زحمات پرسنل بیمارستان نفت بی نهایت قدردانی می کنم که با صبر و حوصله موجب سلامتی من و افراد مبتلا به این ویروس می شوند.
تجربیات بهبودیافتگان از زبان آنها شاید تلنگری باشد برای تمامی کسانی که بیماری کرونا را جدی نمی گیرند و به این ترتیب خود و اطرافیان را درگیر می کنند البته به اشتراک گذاشتن درد و دل و تشریح احوال مبتلایان این نوید را نیز به همراه دارد که می توان در ابتدا با اندکی رعایت موارد بهداشتی در دام این بیماری نیافتاد اما در عین حال اگر هم تحت هیچ شرایطی امکان دوری از ویروس نبود می توان با امید و اراده و توکل به خداوند متعال و در کنار آن بهره گیری از کادر درمانی مجرب و دلسوز بار دیگر به بهترین نعمت خداوندی که سلامتی است دست یافت.

خبر گچساران

 

۱۵ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۲۶,۰۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید